امام حسين عليه السلام

ولادت فاطمه زهرا علیها السلام

فاطمه زهرا علیها السلام بانوى دو سرا به هنگام ظهور اسلام و پس از بعثت پدرش پیامبر اکرم و در آن هنگام که قیام حیاتبخش اسلام بتازگى ظهور نموده و بر پایگاههاى پیروزى گام مى‏گذاشت،چشم به این جهان گشود. فاطمه علیها السلام یادگارى از همسر عزیز محمد صلى الله علیه و آله و سلم خدیجه کبرى است، نخستین زنى بود که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم با وى ازدواج کرد و نیز اولین زنى بود که در آغاز بعثت آن حضرت به وى ایمان آورد،و آیین خداییش را به جان خرید.خدیجه با مال سرشار خویش پایه‏هاى اسلام را استوار ساخت و با فداکاریش در راه تحقق نداى توحید و اسلام،از هیچ فداکارى دریغ نورزید.رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم بر این فداکارى ارج نهاد و هیچ گاه او را از یاد نبرد. به نقل مورخان شیعه فاطمه علیها السلام از چنین مادر بزرگوارى سه و یا پنج‏سال بعد از بعثت پیامبر اکرم به دنیا آمد،اما اغلب مورخان اهل سنت ولادت آن بانوى دو سرا را پنج‏سال قبل از بعثت دانسته‏اند.به برخى از اقوال در این زمینه-از شیعه و اهل سنت-اشاره مى‏کنیم: 1-مرحوم کلینى مى‏نویسد:«فاطمه زهرا علیها السلام پنج‏سال پس از بعثت رسول خدا به دنیا آمد و 75 روز پس از رحلت آن حضرت در سن هیجده سالگى از دنیا رفت.» (1) 2-ابن شهر آشوب چنین مى‏نویسد:«فاطمه زهرا علیها السلام پنج‏سال بعد از بعثت در بیستم جمادى الثانى متولد گردید که مصادف با سه سال پس از وقوع معراج بود.حضرت هشت‏سال همراه پدر گرامیش در مکه زیست و سپس به مدینه مهاجرت کرد.عمر شریفش در زمانى که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم از دنیا رفت،هجده سال و هفت ماه بود،و بعد از رحلت پدرش 72 یا 75 روز بیشتر زندگى نکرد.» (2) طبرى در کتاب‏«دلائل الامامه‏» (3) ،مرحوم مجلسى در بحار الانوار (4) ،علامه اربلى در کشف الغمه (5) قول فوق را در ولادت آن حضرت تایید کرده‏اند.روایاتى نیز در تایید این قول موجود است.به دلیل اختصار از نقل آنها خوددارى مى‏کنیم. قول دیگر که از علماى اهل سنت نقل شده چنین است:«ولادت فاطمه زهرا پنج‏سال قبل از بعثت پیامبر اسلام بوده است،زمانى که خانه کعبه را سیل خراب کرد و قریش کعبه را بنا مى‏نهاد. » (6) علت این که میلاد فاطمه علیها السلام را قبل از بعثت نقل کرده‏اند و تاریخ ولادت را تغییر داده‏اند،به نظر مى‏رسد به دو منظور بوده است:1-فضایلى که در ولادت فاطمه زهرا علیها السلام در روایات آمده است،خدشه‏دار کنند،2-با نقل این تاریخ دروغین،مى‏خواهند چنین جلوه دهند که فاطمه علیها السلام در سن هجده سالگى با على ازدواج کرده است،و چنین نتیجه بگیرند که او دخترى معمولى بوده و در خانه مانده بوده است و کسى براى ازدواج با او پیشقدم نمى‏شده است. با تحریف تاریخ ولادت حضرت فاطمه علیها السلام،این هدف را دنبال مى‏کنند که هم سیده زنان را خفیف کنند و هم على علیه السلام را که در این ازدواج از شان و منزلتى برخوردار شده است، سبک شمارند و این فضیلت را نادیده انگارند. اما با استناد به روایات صحیح و تاریخ،این قول که ولادت آن بانوى بزرگوار قبل از بعثت‏بوده، باطل و بدون دلیل است،بلکه ولادت فاطمه زهرا علیها السلام پس از بعثت‏بوده است و با تشریفات و مقدمات خاصى نطفه این در گرانمایه منعقد شده و با حضور زنان‏بهشتى به دنیا آمده که بدان اشاره مى‏کنیم. انعقاد نطفه فاطمه علیها السلام از میوه بهشتى ابوبکر بغدادى به سند خود از عایشه نقل مى‏کند که گفت:«به رسول خدا عرض کردم:اى رسول خدا چرا وقتى فاطمه علیها السلام به حضور شما مى‏رسد،او را مى‏بوسى و زبانت را در دهان او مى‏گذارى...فرمود: «نعم یا عائشه!انی لما اسری بی الى السماء ادخلنی جبرئیل الجنة فناولنی منها تفاحة فاکلتها فصارت نطفة فی صلبی،فلما نزلت واقعت‏خدیجة ففاطمة من تلک النطفة،و هی حوراء انسیه،کلما اشتقت الى الجنة قبلتها،آرى اى عایشه!هنگامى که به معراج رفتم جبرئیل مرا به بهشت‏برد و از سیب بهشتى به من داد و من خوردم و همان سیب تبدیل به نطفه‏اى در صلب من شد و چون به زمین آمدم با خدیجه بودم که او فاطمه را حامله شد.فاطمه،حوراى انسیه است.هر گاه مشتاق بهشت مى‏شوم،دخترم فاطمه را مى‏بوسم.» (7) علامه اخطب خوارزمى خبر فوق را با تفصیل بیشتر نقل مى‏کند،و با این تفاوت که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:«میوه‏اى از میوه‏هاى بهشت‏خوردم...و هر وقت‏به بوى بهشت مشتاق مى‏شوم،فاطمه را استشمام مى‏کنم....» (8) حاکم در مستدرک از سعد بن مالک نقل مى‏کند که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «اتانی جبرئیل بسفرجلة من الجنة فاکلتها لیلة اسرى بی فعلقت‏خدیجة بفاطمة فکنت اذا اشتقت الى رائحة الجنة شممت رقبة فاطمة،در آن شبى که به معراج برده شدم،جبرئیل یک گلابى از بهشت‏برایم آورد.آن را خوردم و خدیجه به فاطمه حامله شد،پس هر وقت مشتاق بوى بهشت‏مى‏شوم،گردن فاطمه را مى‏بویم.» (9) سخن گفتن فاطمه علیها السلام در رحم مادر شیخ صدوق در امالى به سند خود از مفضل بن عمر روایت مى‏کند که امام صادق علیه السلام فرمود: «هنگامى که خدیجه با رسول خدا ازدواج کرد،زنان مکه از وى کناره‏گیرى کرده و رفت و آمد خود را با او قطع نمودند.خدیجه از این جهت غمگین گردید،تا اینکه به فاطمه علیها السلام حامله شد.این نوزاد در رحم با خدیجه سخن مى‏گفت و خدیجه را دلدارى مى‏داد و خدیجه این مطلب را از پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم پنهان مى‏داشت،تا اینکه روزى حضرت وارد خانه شد و شنید که خدیجه با کسى سخن مى‏گوید.پرسید:خدیجه با که سخن مى‏گفتى؟خدیجه پاسخ داد: جنینى که در شکم دارم با من سخن مى‏گوید و همدم من است.پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:اى خدیجه!جبرئیل به من خبر مى‏دهد که جنین در شکم تو دختر است و خداى تعالى نسل مرا از وى قرار مى‏دهد و ائمه دین و پیشوایانى که خداوند پس از انقضاى وحى،جانشینان خود در زمین قرار خواهد داد از نسل او هستند.» (10) چگونگى ولادت فاطمه علیها السلام هنگامى که وضع حمل فاطمه علیها السلام نزدیک شد،خدیجه کسى را به نزد زنان قریش فرستاد و از آنها خواست تا به خانه او آیند و هنگام ولادت فاطمه علیها السلام،او را یارى دهند. زنان براى خدیجه پیغام دادند که تو به سخن ما گوش نکردى و با یتیم ابوطالب-که مالى نداشت-ازدواج کردى ما نیز به کمک تو نخواهیم آمد. خدیجه از این پیغام غمگین شد و در حال غم و اندوه بسر مى‏برد که ناگاه چهار زن گندمگون بلند قامت-همچون زنان بنى‏هاشم-را مشاهده کرد که وارد خانه شدند.خدیجه از دیدن ایشان نگران شد.یکى از آن چهار زن به سخن آمد و گفت:«اى خدیجه!نترس و محزون مباش که پروردگار تو ما را فرستاده و ما خواهران تو هستیم.من ساره هستم،این یک آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون) است که همدم تو در بهشت‏خواهد بود،و آن دیگر مریم دختر عمران و چهارمى کلثوم خواهر موسى بن عمران است.خداى تعالى ما را فرستاد تا در وضع حمل تو را کمک دهیم. »آن گاه کمک کردند تا فاطمه علیها السلام به دنیا آمد. (11) پى‏نوشتها: 1.کافى،ج 1،ص 458. 2.مناقب ابن شهر آشوب،ج 3،ص 357. 3.همان مدرک،ص 9. 4.همان مدرک،ص 9. 5.همان مدرک،ص 4. 6.ر.ک:احقاق الحق،ج 10،ص 11 به نقل از المختار فى مناقب الاخیار،ص 56،ذخائر العقبى،ص 26;الثغور الباسمه،ص 15. 7.تاریخ بغداد،ج 5،ص 87،ر.ک:ینابیع الموده،ج 2،ص 24،بحار الانوار،ج 43،ص 4. 8.ر.ک:احقاق الحق،ج 10،ص 5. 9.مستدرک حاکم،ج 3،ص 169.براى آگاهى بیشتر در این باره ر.ک:احقاق الحق،ج 10،ص 12 به نقل از محاضرة الاوائل،ص 88،میزان الاعتدال،ج 1،ص 38،مجمع الزوائد،ج 6،ص 202،لسان المیزان،ج 5،ص 97،ینابیع الموده،ص 197،ارجح المطالب،ص 239،وسیلة المآل،ص 78. 10.بحار الانوار،ج 43،ص 2.روایت‏سخن گفتن فاطمه علیها السلام با مادرش را برخى از علماى اهل سنت نیز نقل کرده‏اند.براى آگاهى بیشتر ر.ک:عبد الرحمان صفورى شافعى در«نزهة المجالس‏»،ج 2،ص 227»،قندوزى حنفى در«ینابیع الموده‏»،ص 198،حسن بن مولوى در«تجهیز الجیش‏»ص 99 (مخطوط) ،شعیب ابو مدین بن سعد مصرى در«روض الفائق) ،ص 214.براى توضیح بیشتر در زمینه روایاتى که علماى عامه نقل کرده‏اند،ر.ک:به احقاق الحق،ج 10،ص 12. 11.بحار الانوار،ج 43،ص 3،ر.ک:ذخائر العقبى،ص 44،ینابیع الموده،ص 199،وسیلة المآل،ص 77 نزهة المجالس،ج 2،ص 227،احقاق الحق،ج 10،ص 13. مظهر ولایت ص 232 سید اصغر ناظم زاده قمى

   + ammar saheb ; ۱۱:۳٢ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٧/٧/۱٦
comment نظرات ()