امام حسين عليه السلام

آیه‏هاى «ولایت‏» و تبلیغ و مساله امامت

در قرآن چند آیه هست که مورد استدلال شیعه در باب‏امامت است.یکى از آن آیات آیه: «انما ولیکم الله‏» است(اتفاقا در همه اینها روایات اهل تسنن هم وجود دارد که مفاد شیعه را تاییدمى‏کند).ما آیه‏اى در قرآن داریم به این صورت: «انما ولیکم الله و رسوله‏و الذین امنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم‏راکعون‏» (1) . «انما» یعنى منحصرا(چون اداة حصر است).معنى اصلى «ولى‏» سرپرست است.ولایت‏یعنى تسلط‏و سرپرستى: سرپرست‏شما فقط و فقط خداست و پیغمبر خدا و مؤمنینى که نماز را بپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات‏مى‏دهند.ما در دستورات اسلام نداریم که انسان در حال رکوع زکات بدهد که بگوییم این یک قانون کلى است و شامل همه افرادمى‏شود.این، اشاره است به واقعه‏اى که در خارج یک بار وقوع پیدا کرده است و شیعه و سنى‏به اتفاق آن را روایت کرده‏اند و آن این است که على(ع)در حال رکوع بود، سائلى پیدا شد و سؤالى کرد، حضرت اشاره‏کرد به انگشت‏خود، او آمد انگشتر را از انگشت على(ع)بیرون آورد و رفت، یعنى على(ع)صبر نکرد نمازش تمام شود و بعد به او انفاق‏کند، آنقدر عنایت داشت به اینکه آن فقیر را زودتر جواب بگوید که در همان حال رکوع با اشاره به او فهماند که این‏انگشتر را درآور، برو بفروش و پولش را خرج خودت کن.در این مطلب هیچ اختلافى نیست و مورد اتفاق شیعه و سنى است که على(ع)چنین‏کارى کرده است و نیز مورد اتفاق شیعه و سنى است که این آیه در شان على(ع)نازل شده، با توجه به اینکه‏انفاق کردن در حال رکوع جزء دستورات اسلام نیست(نه از واجبات اسلام است و نه از مستحبات آن)که بگوییم ممکن‏است عده‏اى از مردم به این قانون عمل کرده باشند.پس «کسانى که چنین مى‏کنند» اشاره و کنایه است، همان طور که در خود قرآن‏گاهى مى‏گوید: «یقولون‏» مى‏گویند، و حال آنکه یک فرد آن سخن را گفته.در اینجا «کسانى که چنین مى‏کنند» یعنى‏آن فردى که چنین کرده.بنابراین، به حکم این آیه على(ع)تعیین شده است به ولایت براى مردم. این، آیه‏اى است که مورد استدلال شیعه است.البته‏این آیه خیلى بیش از این بحث دارد (رجوع شود به مقالات ولایت على و اهل بیت علیهم السلام ) آیات دیگر آیاتى است که درباره جریان غدیر است.خود قضیه غدیرجزء سنت است و ما بعد باید بحثش را بکنیم، ولى از آیاتى که در این مورد در سوره مائده وارد شده یکى این آیه است:«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته‏» (2) اینجا لحن، خیلى شدید است)اى پیامبر!آنچه راکه بر تو نازل شد، تبلیغ کن و اگر تبلیغ نکنى رسالت الهى را تبلیغ نکرده‏اى.مفاد این آیه آنچنان شدید است که مفاد حدیث‏«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة‏» .اجمالا خود آیه نشان مى‏دهد که موضوع آنچنان‏مهم است که اگر پیغمبر تبلیغ نکند، اصلا رسالتش را ابلاغ نکرده است. سوره مائده به اتفاق شیعه و سنى آخرین سوره‏اى‏است که بر پیغمبر نازل شده و این آیات جزء آخرین آیاتى است که بر پیغمبر نازل شده، یعنى در وقتى نازل شده که‏پیغمبر(ص)تمام دستورات دیگر را در مدت سیزده سال مکه و ده سال مدینه گفته بوده واین، جزء آخرین دستورات بوده است.شیعه سؤال مى‏کند این دستورى که جزء آخرین دستورهاست و آنقدر مهم است که اگر پیغمبر آن را ابلاغ‏نکند همه گذشته‏ها کان لم یکن است، چیست؟یعنى شما نمى‏توانید موضوعى نشان بدهید که مربوط باشدبه سالهاى آخر عمر پیغمبر و اهمیتش در آن درجه باشد که اگر ابلاغ نشود هیچ چیز ابلاغ نشده است.ولى ما مى‏گوییم آن موضوع،مساله امامت است که اگر نباشد، همه چیز کان لم یکن است، یعنى شیرازه اسلام از هم مى‏پاشد.بعلاوه، شیعه از کلمات‏و روایات خود اهل تسنن دلیل مى‏آورد که این آیه در غدیر خم نازل شده است. در همان سوره‏مائده، آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى ورضیت لکم الاسلام دینا» (1) امروز دین را به حد کمال رساندم و نعمت را به حد آخر تمام کردم،امروز است که دیگر اسلام را براى شما به عنوان یک دین پسندیدم)نشان مى‏دهد که در آن روز جریانى رخ داده که آنقدربا اهمیت است که آن را مکمل دین و متمم نعمت‏خدا بر بشر شمرده است و با بودن آن، اسلام اسلام است و خدا این اسلام را همان‏مى‏بیند که مى‏خواسته و با نبودن آن، اسلام اسلام نیست.شیعه به لحن این آیه - که تا این درجه براى این موضوع اهمیت‏قائل است - استدلال مى‏کند و مى‏گوید آن موضوعى که بتواند نامش مکمل دین و متمم نعمت و آن چیزى باشد که با نبودنش‏اسلام اسلام نیست، چه بوده است؟مى‏گوید ما مى‏توانیم موضوعى را نشان بدهیم که در آن درجه از اهمیت باشد ولى‏شما نمى‏توانید.بعلاوه، روایاتى هست که تایید مى‏کند این آیه هم در همین موضوع وارد شده است.اینها، سه آیه‏اى‏بود که من به طور عصاره از استدلالهاى شیعه برایتان عرض کردم. .............................................................. 1.مائده/55. 2.مائده/67. مجموعه آثار جلد 4 صفحه 852 استاد شهید مرتضى مطهرى -------------------------------------------------------------------------------- دانشنامه اربعین حسینی ( مقالات ) پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام) ( مقالات ) تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی ( مجلات ) اربعین; بلوغ عاشورا ( مقالات ) دهه سوم صفر ( مقالات ) اربعین ( مجلات ) اربعین نور(اربعین حسینی ) ( مجلات ) اربعین حسینی ( مجلات ) آخرین صحابی و نخستین زائر حسینی ( مجلات ) نیم نگاهی به دوران جوانی حیات جابربن عبدالله انصاری جوانی و الگوی ماندگاری ( مجلات ) عطیه عوفی الگوی مقاومت ( مجلات ) چله غم (اربعین حسینی، و روز زیارتی حضرت اباعبداللّه‏ الحسین علیه‏السلام) ( مجلات ) اربعین، نگهبانی از خط خون ( مجلات ) از دریچه زمان

   + ammar saheb ; ۱۱:٤٢ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٧/٧/۱٦
comment نظرات ()